Kjøps vilkår

NOOR EDELMETALL & NORSK EDELMETALLRAFFINERING (selger / NE) har som mål å gi den beste service til alle våre kunder. For at du skal kjenne deg trygg når du handler hos oss, så har vi utarbeidet følgende kjøpsvilkår for våre bedriftskunder. Ved å bestille hos oss godtar du disse vilkårene. Kjøper er den som foretar bestillingen. Vilkårene gjelder i tilfeller hvor ingen annen skriftlig avtale er inngått mellom deg som kjøper og NE.

KJØPSVILKÅR
priser – bestilling – levering – betaling – bytte – garanti – forbehold

Priser:

Alle priser er oppgitt i NOK. Ved innlogging vil det vises engros priser ekskl. mva og frakt.
Veiledende priser som vises på websiden uten innlogging er kun en prisanbefaling til forbruker og er inkl. 25% mva. Kjøpers velger selv sin egen utsalgspris i butikken. Kalkylen er 2,5-2,7 på de fleste smykker.
Priser vil alltid være aktuelle i nettbutikken og oppdateres jevnlig. De kan i noen tilfeller variere fra det som vises i den trykte prislisten som kun blir oppdatert og sendt til våre kunder en gang pr år.

De fleste kjedevarer tilbys både til grampris og til Byttegullpris. Du finner disse i separate menyvalg i nettbutikken.

Ved åpenbart feilaktig prissatte varer forbeholder selger seg retten til å informere kjøper om feilen og korrigere den eller å annuellere ordren.

Kampanjepriser gjelder kun når de er aktuelle i nettbutikken og i kampanjeperioden og at ordre til selger er gjennomført.

Hvis varen legges i handlevognen med kampanjepris og ordren ikke blir gjennomført i kampanjeperioden, vil ikke kampanjepris gjelde.

Bestilling:

Hos NE kan kjøper handle i nettbutikken eller bestille varer direkte ved å ringe eller sende en e-post. Telefonene er åpne mellom 8 og 16 på hverdager som ikke er røde. Nettbutikken er åpen døgnet rundt – året rundt. Ekspedering av ordre vil skje i kontortid som tilsvarer våre telefontider. Under høysommeren kan andre ekspederingstider være aktuelle.
For å kunne handle i nettbutikken til engrospriser trenger kjøper å manuelt bli godkjent som bruker første gang. Den nye brukeren vil få et passord tilsendt for handel i fremtiden og det vil kun bli utstedt en bruker pr. kundenummer. Den manuelle behandlingen er for å kunne identifisere NE sine kunder så det kun er gull- og sølvsmeder som får tilgang til engrospriser.

Ved innlogging på nettsiden vil det bli mulighet å bestille varer i nettbutikken. Det er ikke noen betalingsløsning nå, men kun for å legge ordre. Ved utsjekk godkjenner du ordren og sjekker din leveranseadresse samt legger til evt. kommentar. Alle ordre ekspederes manuelt og hvis det er noe som trengs å klareres så vil selger kontakte bestiller. Faktura vil bli utstedt først når varene sendes.

Gullkjeder: Ved hvert kjede vil det stå hvis kjedet selges med fastpris eller til en ca. pris. (Tyngre kjeder kan ha noen prosent forskjell opp og ned fra snittvekten og derfor vil vekten for bestilt kjede bli kjent først ved ekspedering.)

Handlekurven vil derfor ikke være 100% korrekt i pris.

Byttegullkjeder og armringer: Ved hvert produkt står en vekt og en pris oppgitt. Prisen er en fast pris pr kjede og kalles Byttegullpris. Vekten er en cirka vekt for å vise omtrent hvor mye byttegull som må sendes inn for aktuelt produkt. Byttegullprisen er basert på en gjennomsnittsvekt og ved større avvik i vekt vil den evt. bli justert opp eller ned ved ekspedering og fakturering. Handlekurven vil vise en totalvekt for alle byttegullkjeder slik at kjøper får vite cirka hvilken totalvekt som vil trenges for å dekke sin Byttegullkonto.

Halvfabrikat: Ved hvert produkt vil det oppgis fremstillingspriser pr gram. Edelmetallverdien vil tilkomme og endelig verdi vil fastsettes ved ekspedering / fakturering. I handlekurven vil kjøper få valget hvis det ønskes å bruke Metallkonto for avregning.

Det er viktig at det blir sendt en e-post i tillegg til NE med kompletterende info hvis nettsiden ikke har nok plass i kommentarfeltet for viktig informasjon.

For fortsatt å kunne holde våre rimelige priser har vi et pristillegg på bestillinger under kr. 500,- eks. MVA pr. bestilling.

Administrasjonstillegget er kr. 79,- + mva.

Bestillingen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

Ordrebekreftelse:

Når NE har mottatt kjøpers bestilling og den avviker fra handlekurven (unntak frakt), skal NE bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse pr e-post eller ringe kjøperen. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med NE så snart som mulig da ordren som oftest ekspederes innen kort tid.

FORSKUDDSBETALING: Har selgeren særskilte behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved spesialbestillinger eller tidligere betalingshistorikk, kan NE kreve dette.

Lagerbeholdning:

NE har de fleste smykkene ferdige på lager unntatt smykker merket ”Bestillingsvarer” eller ”Velg Diamanten Selv”.

For å kunne tilby rask levering har NE alle kjeder på lager, komplett med lås og gullstempler (unntak står i produktteksten). Det kan noen gang skje at en vare ikke er på lager på bestillingstidspunktet. NE vil da kontakte kjøper for å informere om dette og vil finne ny dato eller alternativ vare sammen. NE forbeholder seg retten til forandringer i sortimentet uten forvarsel og mot utgåtte eller utsolgte varer. Nettbutikken oppdateres jevnlig for å gi så korrekt informasjon som mulig.

Levering:

Lagervarer bestilt før kl. 12.00 sendes som oftest samme dag. Under høysesong/kampanjeperioder kan leveringstiden bli noe lengre grunnet stor pågang, samt grunnet produktjusteringer, fattingsjobb, lagerstatus, e.l.
Uavhentede pakker som blir returnert til NE belastes med et gebyr på kr 250,- + frakt.
Det er kjøpers ansvar å holde leverings- og faktureringsadresse oppdatert.

Leveringsmåte:

NE benytter Bring sin «Pakke Til Bedrift» løsning for våre leveranser hvis annet ikke er avtalt (f.eks. uthenting på postkontor eller Ekspress). Kjøper kan velge leverings- og mottaksmåte i handlekurven. Forsendelsestider hos Posten/Bring kan variere gjennom året, f.eks. ved høytider. Normalt leveres din pakke innen 2–7 arbeidsdager avhengig hvor i landet pakken skal leveres. Fraktkostnad og leveringstid baseres på postens gjeldende prislister, vilkår og ekspedering.

Betaling:

Når NE har ekspedert varene, vil faktura bli opprettet og deretter vil pakken bli levert til Posten/Bring. Faktura med betalingsinfo/forfall vil alltid vedlegges i pakken hvis ikke annet er avtalt. (Hvis elektronisk faktura blir sendt vil det bli lagt en kopi i pakken) Ved manglende kreditt har kunden mulighet til å forhåndsbetale før pakken sendes. Evt. forskuddsbetaling vil bli avregnet direkte på fakturaen.

Bytte / Retur:

Kjøper har 30 dagers bytterett etter følgende vilkår: Kontakt NE på forhånd om årsaken og hva som skal returneres. Merk at Spesialbestillinger og Bestillingsvarer (se avsnitt for spesifikasjon) ikke har retur- eller bytterett.
Varen skal være ubrukt og retur skal skje med forsikret og sporbar post og i en egnet emballasje for å sikre kvaliteten på innholdet. Returporto og porto for evt. ny vare vil bli belastet kunden. Returnert vare skal aksepteres av NE og være i salgbar stand. For varer som må pusses opp / repareres etter retur, vil arbeidskostnaden bli belastet kunden. Husk å legge ved informasjon om hvilken faktura varen tilhører.

Bytte til annen lengde av standardkjeder under 10 g/stk aksepteres ikke. For ”Velg Diamanten Selv”-smykker, se Bestillingsvarer. Returadresse:  NOOR Edelmetall AS, Boks 300, 1401 SKI

Reklamasjon:

Vårt mål er selvsagt at det ikke skal være reklamasjoner, men fabrikasjonsfeil kan forekomme. Gull og sølv er myke metaller og ved bruk vil det alltid forekomme en viss slitasje, spesielt på ringer. Enkelte modeller som halvstive og hule kjeder og hule smykker, samt delikate deler, er mer utsatte grunnet sitt design. Bruddskader og bulker regnes ikke som reklamasjon. NE anbefaler at butikken informerer kunden om at visse produkter må behandles med større forsiktighet.

Ved godkjent reklamasjon dekker NE kostnaden for returfrakt. Vi ønsker en samtale om varen FØR en evt. reklamasjon sendes til oss. Ved mottakelse vil varen bli undersøkt, og eventuelt reparert / erstattet. Dersom det ikke kan påvises noen fabrikasjonsfeil på varen eller det kan påvises at feilen skyldes uaktsom bruk av produktet, forbeholder NE seg retten til å avvise reklamasjonen. Kjøper vil da bli informert om dette, og kan velge mellom å få produktet i retur, at det blir reparert på kjøpers kostnad eller at gullet omregnes til Byttegullkonto for å brukes senere.

Ordre sendes alltid i forsvarlig emballasje for å sikre at kjøpers bestilling kommer frem uskadet. Hvis det ved mottak av NE’s pakke fra Posten / Bring, finner at den er skadet eller at noe savnes i pakken, så skal dette snarest meldes fra til den som leverer pakken. Posten skal notere at mottaker klaget. Det er viktig ved evt. forsikring og skyldspørsmål mot Posten. Ta et bilde og ta vare på emballasjen. Send gjerne en e-post om det inntrufne slik NE er informert hvis det trenges noen informasjon fra NE senere.

Garanti:

Smykker kjøpt hos NOOR har reklamasjonsrett i henhold til gjeldende norsk lovverk. Slitasje og skader forårsaket av feil eller mangelfullt vedlikehold dekkes ikke av reklamasjonsretten.

NE er medlem av Norges Gullsmedforbund og følger retningslinjer gitt fra dem.

Forbehold:

Informasjonen på denne nettsiden og i våre trykksaker, kan inneholde tekniske, fakta eller typografiske feil. Kontakt oss gjerne for å melde evt. feil.

NE tar forbehold om evt. prisendringer grunnet endringer av valutakurser og markedets edelmetall- og diamantpriser. Prisjusteringer gjøres jevnlig og priser på nettsiden er mer aktuelle enn de i trykte prislister som kun oppdateres en gang pr. år.  I tillegg tar vi forbehold for faktorer utenfor vår kontroll (Force majeure). Fargeavvik kan forekomme på bilder av smykkene, spesielt fargede edelstener. Ulike fargeinnstillinger mellom ulike skjermer kan også påvirke inntrykket av fargene. Produktene vises ikke alltid i naturlig størrelse. Se beskrivende tekst ved smykket i katalogen eller i nettbutikken for målreferanser.

NE forbeholder seg retten til å endre våre vilkår som følge av egne eller av forandringer i lovgivning.

Force majeure:

Ved større spesielle hendelser som f.eks. streik, transportstopp, import- og eksportforbud, eller andre omstendigheter utenfor NE sin kontroll, kan det forekomme at NE ikke kan oppfylle sine forpliktelser nevnt i disse vilkårene under den tid force majeure råder. Dersom force majeure råder i mer enn to måneder og NE sine forpliktelser som en følge ikke oppfylles i mer enn 2 måneder har du og/eller NE rett til å heve avtalen uten sanksjoner.

Opphavsrett:

Innholdet på denne nettsiden er opphavsretts beskyttet og tilhører NE. Informasjonen på denne nettsiden, inklusive, men ikke begrenset til, stillbilder, bevegelige bilder, lyd samt tekst og design kan ikke, med unntak for privat bruk eller ved forhåndstillatelse, kopieres, reproduseres, forandres, overføres eller lagret i noen form overhodet. Å endre innholdet på denne nettsiden er forbudt.

Varemerke:

De kjennetegn som finnes på denne nettsiden tilhører NOOR Edelmetall AS og Norsk Edelmetallraffinering AS. Det er ikke tillatt å bruke våre varemerker og kjennetegn uten å ha innhentet tillatelse, verken i papirform, digitalt eller i annet medium.

Spørsmål / kontakt oss:

info@norskedelmetall.no

Selgers informasjon:

Noor Edelmetall AS / 916 253 842 MVA
Norsk Edelmetallraffinering AS / 895 584 002 MVA

Tlf: 64 91 44 00
E-post: info@norskedelmetall.no